O «πόλεμος» του Fortnite: Μια «μάχη» 1,8 δισ. δολαρίων γύρω από το δημοφιλές παιχνίδι


Είναι ένα από τα δημοφιλέστερα και πιο προσοδοφόρα παιχνίδια του πλανήτη: Το Fortnite της Epic Games εμφανίστηκε το 2017 και τρία χρόνια μετά, το 2020, έχει 350 εκατομμύρια εγγεγραμμένους παίκτες. Όσον αφορά στα έσοδα που αποφέρει, το 2019 ανέρχονταν στα 1,8 δισ. δολάρια, κάτι που συνιστούσε πτώση σε σχέση με το 2018, που είχαν φτάσει τα 2,4 δισ. Ωστόσο, πέρα από αυτά, το δημοφιλές παιχνίδι έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας μεγάλης και ιδιαίτερα σημαντικής αντιπαράθεσης στον κόσμο του gaming και των apps γενικότερα, με την Epic και τον ιδρυτή της, Τιμ Σουΐνι, να έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με την Apple και τη Google.

Ο «ανοιχτός πόλεμος» άρχισε στα μέσα του Αυγούστου, με τις Apple και Google να απαγορεύουν την εφαρμογή του Fortnite στα app stores τους, και την Epic Games να απαντά με αγωγές και μια επικοινωνιακή εκστρατεία.

Το Fortnite το ίδιο είναι δωρεάν, και διαθέσιμο στις περισσότερες gaming πλατφόρμες, και αποφέρει έσοδα κυρίως μέσω των ingame αγορών από παίκτες, οι οποίοι αγοράζουν ψηφιακά «προϊόντα» για το παιχνίδι- όπως πχ στολές για τους χαρακτήρες τους, νέες δυνατότητες για αυτούς κλπ. Για τις αγορές αυτές οι χρήστες ξοδεύουν πραγματικά χρήματα για να αγοράσουν τα «νομίσματα» του παιχνιδιού, τα V-Bucks. Ωστόσο η Epic δεν κρατά όλα αυτά τα χρήματα, καθώς, εάν ο παίκτης παίζει σε συσκευή Android ή iOS, οι Google και Apple αντίστοιχα λαμβάνουν το 30%. Ο κανόνας αυτός ισχύει γενικότερα για τις in-app αγορές.

Ο Σουΐνι και η Epic Games εξέφρασαν έμπρακτα την αντίθεσή τους σε αυτόν τον τρόπο λειτουργίας, βάζοντας μέσα στο παιχνίδι νέο link που επέτρεπε την αγορά V-Bucks απευθείας από την Epic σε χαμηλότερη τιμή, παρακάμπτοντας έτσι τις Apple και Google. Οι δύο εταιρείες, ως απάντηση, αφαίρεσαν το παιχνίδι από τα καταστήματά τους, και η Epic απάντησε άμεσα προσφεύγοντας στη Δικαιοσύνη σχετικά με ένα θέμα το οποίο από πολλούς εκλαμβάνεται ως μια υπόθεση antitrust, γύρω από την κυριαρχία που ασκούν οι δύο κολοσσοί στην αγορά των φορητών συσκευών.

Αν και η πρώτη εντύπωση είναι πως πρόκειται για μια αναμέτρηση μεταξύ μιας «μικρής εταιρείας» και δύο «κολοσσών του Διαδικτύου», τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι, καθώς και η Epic αποτελεί «γίγαντα» αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων (αν και σίγουρα δεν φτάνει τα επίπεδα των άλλων δύο εταιρειών). Ωστόσο φαίνεται πως πρόκειται για μία υπόθεση η οποία μπορεί να διαρκέσει πολύ, με μια ενδεχομένως μακρά δικαστική διαμάχη, καθώς αμφισβητούνται θεμελιώδεις κανόνες που ίσχυαν ως τώρα στην αγορά των εφαρμογών.

Επίσης, στο πλευρό της Epic έχουν ταχθεί και άλλες εταιρείες- σύμφωνα με το Slate, μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι New York Times και η Wall Street Journal. Στην ουσία, όπως αναφέρουν πολλοί αναλυτές και παρατηρητές του χώρου, πρόκειται για μια «εκστρατεία» κατά αυτών που εκλαμβάνονται ως μονοπωλιακές πρακτικές από τη Google και την Apple. Ο ίδιος ο Σουΐνι έχει εκφράσει την αντίθεσή του κατά καιρούς σχετικά με αυτά που θεωρεί μονοπώλιο των δύο εταιρειών. Η Apple από τη μία πλευρά έχει πλήρως «περιφραγμένη» την πλατφόρμα της (όποιος θέλει η εφαρμογή του να αποκτήσει πρόσβαση στις δισεκατομμύρια συσκευές με iOS, πρέπει να το κάνει με τους κανόνες που ορίζει αυτή).

Το Android, από την άλλη, είναι πολύ πιο ανοιχτό ως οικοσύστημα, και η Google επιτρέπει σε «τρίτους», όπως η Amazon και η Samsung, να έχουν τα δικά τους app stores. Σημειώνεται πως όταν η Epic είχε βγάλει το Fortnite στο Android αρχικά, το είχε κάνει εκτός του Play Store: Τελικά το έφερε και στο Play Store, ωστόσο το έκανε διστακτικά και υποστηρίζοντας πως η Google «θέτει σε μειονεκτική θέση λογισμικό που είναι downloadable εκτός του Google Play». Όσον αφορά στην έκταση των εσόδων που συνεπάγεται το σύστημα των ποσοστών, το Polygon αναφέρει ότι το 2019 το App Store της Apple εκτιμάται ότι απέφερε 61 δισ. δολάρια από πωλήσεις ψηφιακών αγαθών και υπηρεσιών. Μέρος αυτών προκύπτει από συνδρομές (με μικρότερα ποσοστά, στο 15% εάν ένας χρήστης είναι γραμμένος για ένα χρόνο), αλλά και πάλι τα ποσά είναι ιλιγγιώδη.

Για τη Google δεν υπάρχουν αντίστοιχα δεδομένα πωλήσεων, ωστόσο η Sensor Tower έχει εκτιμήσει πως το 2019 οι χρήστες του Play Store δαπάνησαν 24,3 δισ. Οι δύο εταιρείες υποστηρίζουν πως τα ποσοστά αυτά που κρατούν από τις αγορές είναι δίκαιη ανταμοιβή για τις υπηρεσίες που παρέχουν (διανομή εφαρμογών, επεξεργασία συναλλαγών, ασφάλεια κ.α.), αλλά προφανώς είναι πολλοί οι δημιουργοί εφαρμογών οι οποίοι θα προτιμούσαν τα ποσοστά αυτά να ήταν μικρότερα. Η Epic, από πλευράς της, υποστηρίζει πως σκοπός της δεν είναι μια συμφωνία ειδικής μεταχείρισης για την ίδια, αλλά θεμελιώδεις αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς εφαρμογών.

Όσον αφορά στους παίκτες πάντως, έχουν ακόμα τη δυνατότητα να παίξουν το παιχνίδι σε συσκευές Android και iOS, εάν το έχουν εγκατεστημένο ήδη, ή να το εγκαταστήσουν ξανά από το ιστορικό αγορών τους. Ωστόσο δεν μπορούν να παίξουν το νέο περιεχόμενο που βγαίνει για το παιχνίδι (τη νέα σεζόν του παιχνιδιού, με τα νέα patches).

από naftemporiki.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια