Βαριά πρόστιμα του Γραφείου Ανταγωνισμού της Πολωνίας στη Gazprom και τους 5 συνεταίρους της στον αγωγό Nord Stream 2.


Άλλη μια είδηση, που "κάνει τζιζ" για τα μέσα υποτιθέμενης ενημέρωσης και τη μετέδωσαν κουτσουρεμένη. Μόνο το "Λιγνίτης, ο δικός μας μαύρος χρυσός" σας φέρνει την πλήρη είδηση, απευθείας απ' την πηγή.

Η Γερμανία θέλει διακαώς τον αγωγό Nord Stream 2, με τον οποίο αφενός θα υποκαταστήσει την Ουκρανία ως χώρα διέλευσης του Ρωσικού φυσικού αερίου προς την υπόλοιπη Ευρώπη, αφ' ετέρου θα έχει το απαραίτητο αέριο για τη βιομηχανία της μετά το 2022, που είναι προγραμματισμένο να κλείσει τα εναπομένοντα πυρηνικά της. Το έργο ανήκει στη Gazprom, όπως και ο αρχικός αγωγός Nord Stream, στον οποίο Πρόεδρος του ΔΣ είναι από το 2005 ο πρώην Καγκελάριος Σρέντερ. Χρηματοδότες-επενδυτές στο Nord Stream 2 είναι επίσης η Γαλλική Engie, η Αυστριακή OMV, η Βρετανό-Ολλανδική Shell και οι Γερμανικές Uniper και Wintershall. Το συνολικό κόστος εκτιμήθηκε σε €9,5 δισ., το μισό θα έβαζε η Gazprom και το υπόλοιπο μισό οι 5 εταιρείες, (από €950 εκατ. κάθε μια).

Η προοπτική του Nord Stream 2 δεν αρέσει καθόλου στις χώρες της Κεντροανατολικής Ευρώπης, που βλέπουν με τρόμο την εξάρτησή τους απ' τη Γερμανία: οι μνήμες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου είναι πολύ νωπές. Αρωγό στις ανησυχίες τους βρήκαν τις ΗΠΑ, που έχουν τεράστιες ποσότητες σχιστολιθικού φυσικού αερίου για εξαγωγή και ασφαλώς ψάχνουν πελατεία. Κάπως έτσι άλλωστε η Ελλάδα "έπρεπε" εσπευσμένα να κλείσει τη λιγνιτική της ηλεκτροπαραγωγή, προκειμένου να δημιουργήσει χώρο για να καίει και αμερικάνικο LNG παράλληλα με το Ρώσικο αέριο: προπαντός μη θίξουμε το Ρώσικο κι όσους κρύβονται από πίσω.

Ανάμεσα στις χώρες που δεν θέλουν το Nord Stream 2 είναι η Πολωνία, η οποία έχει άφθονο δικό της λιγνίτη και λιθάνθρακα κι εξαρτά την ηλεκτροπαραγωγή της απ' τις δικές της, τις εγχώριες πηγές. Παρόλο που τα υπόγεια ορυχεία λιθάνθρακα δύσκολα στέκονται πλέον στο διεθνή ανταγωνισμό, η κυβέρνηση πρόσφατα ήρθε σε συμφωνία με τα συνδικάτα να τα κλείσει μέχρι το 2049, δίνοντας άφθονο χρόνο στις τοπικές κοινωνίες να προσαρμοστούν. Όχι σαν την Ελλάδα, που αρχικά ανακοίνωσε "απολιγνιτοποίηση" για το 2028 κι έπειτα τη μετέφερε στο 2023, εξοντώνοντας τις λιγνιτικές περιοχές προκειμένου να ωφεληθούν Γερμανικές εταιρείες, όπως κυνικά δήλωσε ο Μητσοτάκης στη Bild.

Το 2015, το Γραφείο Ανταγωνισμού και Προστασίας των Καταναλωτών της Πολωνίας έλαβε αίτηση από έξι εταιρείες για συγκατάθεση για τη σύσταση κοινής επιχείρησης υπεύθυνης για την κατασκευή και τη λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2. Η υποχρέωση απόκτησης της συγκατάθεσης του Γραφείου για την εφαρμογή της συγκέντρωσης από ξένες εταιρείες, καθώς και η υποχρέωση συνεργασίας με το Γραφείο και παροχής των ζητούμενων πληροφοριών και εγγράφων, προκύπτουν από τους Πολωνικούς αντιμονοπωλιακούς κανονισμούς, ανάλογους με τους κανονισμούς συγκέντρωσης που ισχύουν σε όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο τη διασφάλιση θεμιτού ανταγωνισμού στην αγορά.

Το 2016, ο Πρόεδρος του Γραφείου εξέδωσε "αντιρρήσεις" για τη συγκέντρωση, καθώς θεώρησε ότι η σχεδιαζόμενη συναλλαγή μπορεί να οδηγήσει σε περιορισμό του ανταγωνισμού. Οι εταιρείες απέσυραν την αίτησή τους, κάτι που στην πράξη σήμαινε ότι η συγχώνευση απαγορεύτηκε. Ωστόσο, αμέσως μετά εμφανίστηκαν πληροφορίες ότι οι υποψήφιοι συμμετέχοντες στη συναλλαγή είχαν υπογράψει σύμβαση χρηματοδότησης του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2. Ως εκ τούτου κινήθηκαν διαδικασίες εναντίον της Gazprom και των πέντε συνεταίρων της, για συναλλαγή χωρίς τη συγκατάθεση του Γραφείου Ανταγωνισμού και Προστασίας των Καταναλωτών. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, το Γραφείο ...


ζήτησε επανειλημμένα και από τις έξι εταιρείες έγγραφα σχετικά με την υπόθεση. Η Gazprom και η Engie Energy αρνήθηκαν να παράσχουν σημαντικές πληροφορίες για τη διαδικασία, για τις οποίες τους επιβλήθηκε πρόστιμο συνολικού ύψους 385 εκατομμυρίων ζλότι (€85,795 εκατ.).

Στις 7/10/2020 ανακοινώθηκε πως ο Πρόεδρος του Γραφείου Ανταγωνισμού και Προστασίας των Καταναλωτών της Πολωνίας επέβαλε πρόστιμο 29.075.726.808 ζλότι (€6.479.384.794, 1€=4,49 ζλότι) στην Gazprom για το Nord Stream 2 και πάνω από 234 εκατομμύρια ζλότι (€52,146 εκατ.) στις άλλες 5 εταιρείες που εμπλέκονται στη χρηματοδότηση-κατασκευή του αγωγού. Τα πρόστιμα είναι τα μέγιστα επιτρεπόμενα, αντιστοιχούν στο 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών. Αναλυτικά, τα πρόστιμα ήταν 55.513.793 ζλότι (€12.370.980) στην Engie Energy, 29.913.407 ζλότι (€6.666.058) στη Uniper, 87.748.906 ζλότι (€19.554.418) στην OMV, 30.220.135 ζλότι (€6.734.411) στη Shell και 30.785.804 ζλότι (€6.860.467) στη Wintershall. Επιπλέον, σύμφωνα με την απόφαση, οι 5 εταιρείες υποχρεούνται να καταγγείλουν τις συμβάσεις για τη χρηματοδότηση του αγωγού Nord Stream 2. Οι εταιρείες έχουν προθεσμία 30 ημερών από την παραλαβή της απόφασης για να καταγγείλουν τις συμβάσεις και, εάν η απόφαση προσβληθεί στο δικαστήριο, από την ισχύ της. Οπότε προφανώς το λόγο έχουν πλέον τα δικαστήρια.

Όπως λέει η ανακοίνωση του Πολωνικού αντιμονοπωλιακού Γραφείου, η έρευνα έδειξε ότι το 2017, παρά την έλλειψη συναίνεσης για τη δημιουργία κοινοπραξίας, 6 εταιρείες (συμμετέχοντες στην κοινοπραξία Nord Stream 1) συνήψαν μια σειρά συμφωνιών σχετικά με τη χρηματοδότηση του Nord Stream 2, οι οποίες με τη σειρά τους επιβεβαίωσαν τον σημαντικό και απαραίτητο ρόλο τους σε ολόκληρο το έργο. Οι συμφωνίες που συνήφθησαν μεταξύ των συμμετεχόντων αφορούσαν τόσο τη χρηματοδότηση όσο και πολλά δικαιώματα, π.χ. τη δυνατότητα παρέμβασης στις δραστηριότητες του Nord Stream 2. Επιπλέον, με τη θέσπιση δέσμευσης για τις μετοχές της Nord Stream 2, τα χρηματοδοτικά μέρη έγιναν "οιονεί" μέτοχοι αυτής της εταιρείας - σε περίπτωση που η Gazprom δεν εκπληρώσει τη δανειακή συμφωνία, θα αναλάβει τις μετοχές της εταιρείας που κατασκευάζει τον αγωγό φυσικού αερίου. Τα οφέλη και οι υποχρεώσεις συμμετοχής σε ολόκληρη την επιχείρηση καθορίστηκαν ξεκάθαρα για όλους.

Η αιτιολόγηση θεωρεί πως η υλοποίηση του έργου παραβιάζει το νόμο και τους κανόνες του θεμιτού ανταγωνισμού, καθώς αυξάνει την εξάρτηση των καταναλωτών φυσικού αερίου στην εγχώρια αγορά από έναν μόνο προμηθευτή - Gazprom. Μια τέτοια κατάσταση μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την οικονομία της Πολωνίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδίως μέσω εδαφικών περιορισμών στην προμήθεια φυσικού αερίου και της αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου για τους τελικούς χρήστες, ιδίως τους Πολωνούς καταναλωτές. Το υψηλό κόστος υλοποίησης του έργου μπορεί να αντισταθμιστεί από υψηλότερους λογαριασμούς που θα καταβάλουν οι Πολωνοί καταναλωτές φυσικού αερίου και η διαπραγματευτική θέση της Gazprom, του κύριου συμμετέχοντα στην κοινοπραξία, θα αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με την Πολωνία και άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Ως αποτέλεσμα, όχι μόνο ο ανταγωνισμός στην αγορά αλλά και οι καταναλωτές θα υποφέρουν από την υλοποίηση του έργου.

Όπως εξήγησε ο Πρόεδρος του Γραφείου Ανταγωνισμού, "το Δεκέμβριο 2015, κατά την πρώτη κοινοποίηση της ίδρυσης της κοινής επιχείρησης, οι συμμετέχοντες καθόρισαν την "πρόθεσή τους για συγκέντρωση", η οποία δεν εξαφανίστηκε ποτέ από τα σχέδιά τους. Κάθε επόμενη κίνηση είναι απλώς μια προσπάθεια μετατροπής της μορφής συμμετοχής. Όλες οι οντότητες γνώριζαν τις ενέργειες που αναλήφθηκαν, τελικά, οι ίδιοι επιχειρηματίες είχαν προηγουμένως χρηματοδοτήσει τη δημιουργία του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 1. Λιγότερο από ένα χρόνο αργότερα, αφού ο Πρόεδρος του Γραφείου Ανταγωνισμού και Προστασίας των Καταναλωτών (UOKiK) παρουσίασε σοβαρές αντιρρήσεις για τη συγκέντρωση, η Gazprom υπέγραψε συμβάσεις με 5 εταιρείες ενέργειας της Δυτικής Ευρώπης σχετικά με τον αγωγό φυσικού αερίου Nord Stream 2.

Πρέπει επίσης να τονιστεί ότι η λειτουργία ως χρηματοπιστωτικού ιδρύματος δεν είναι η βασική δραστηριότητα οποιουδήποτε από τους άλλους συμμετέχοντες στη συγκέντρωση. Οι Uniper, Engie, OMV, Shell και Wintershall είναι πελάτες και μερικές φορές επίσης ανταγωνιστές της Gazprom στην αγορά φυσικού αερίου. Η χρηματοδότηση της κοινής επιχείρησης από συμμετέχοντες στην αγορά φυσικού αερίου, και όχι από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, αποδεικνύει την ύπαρξη κοινών οικονομικών συμφερόντων μεταξύ όλων αυτών των οντοτήτων. Χωρίς τη συμμετοχή αυτών των οντοτήτων, το Nord Stream 2 δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει και να πραγματοποιήσει ένα έργο για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ως εκ τούτου πιθανότατα δεν θα κατασκευαζόταν καθόλου.

Μετά απ' όλα αυτά ο Nord Stream 2 μπλοκάρεται στην Πολωνία και θα έχει πολύ ενδιαφέρον η αντίδραση τόσο της Κομισιόν όσο και της Γερμανίας, που πλέον "βρίσκεται στα σχοινιά": το 2022 θα κλείσει τα πυρηνικά της, έχει δεσμευθεί μέχρι το 2038 να κλείσει όλα τα λιθανθρακικά και λιγνιτικά, ήδη ο αγωγός Nord Stream 1 απ' το 2018 λειτουργεί στη μέγιστη χωρητικότητα και ήδη έβαλαν ξανά σε λειτουργία εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής με αέριο, που τα είχαν κλείσει το 2015 ως "αντιοικονομικά". Θα έχει πολύ γέλιο να δούμε τις Γερμανικές χαλυβουργίες και αυτοκινητοβιομηχανίες να λειτουργούν με αιολικά και φωτοβολταϊκά! Αν και μάλλον θα λειτουργούν με Γαλλικά πυρηνικά, Αυστρο-Ελβετικά υδροηλεκτρικά και Τσεχο-Πολωνικά λιγνιτικά, η βιομηχανία χρειάζεται αξιόπιστη και φθηνή ηλεκτροπαραγωγή. Οι υπόλοιποι; Ας ρωτήσουν τον αλήστου μνήμης Ταμήλο ...

Πηγή: greeklignite.blogspot.com

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια