"Δεν έχω ξαναδεί ποτέ κάτι τέτοιο": το χάος χτυπά την παγκόσμια ναυτιλία

Julius_Silver / pixabay

Η πανδημία έχει διαταράξει το διεθνές εμπόριο, αυξάνοντας το κόστος των ναυτιλιακών αγαθών και προσθέτοντας μια νέα πρόκληση στην παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη.

Στα ανοικτά των ακτών του Λος Άντζελες, περισσότερες από δύο δωδεκάδες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γεμάτα με ποδήλατα γυμναστικής, ηλεκτρονικά και άλλες εξαιρετικά υψηλής ζήτησης εισαγωγές παραμένουν αρόδο για δύο εβδομάδες.

By Peter S. Goodman, Alexandra Stevenson, Niraj Chokshi and Michael Corkery - New York Times - Παρουσίαση Freepen.gr

Στην πόλη του Κάνσας, οι αγρότες αγωνίζονται να μεταφέρουν σόγια σε αγοραστές στην Ασία. Στην Κίνα, τα έπιπλα που προορίζονται για τη Βόρεια Αμερική συσσωρεύονται σε δάπεδα εργοστασίων.

Σε όλο τον πλανήτη, η πανδημία έχει διαταράξει το εμπόριο σε εξαιρετικό βαθμό, αυξάνοντας το κόστος των ναυτιλιακών αγαθών και προσθέτοντας μια νέα πρόκληση στην παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη. Ο ιός έχει αποτινάξει τη χορογραφία της μετακίνησης φορτίου από τη μια ήπειρο στην άλλη.

Στο κέντρο της καταιγίδας είναι η αποστολή εμπορευματοκιβωτίων, ο άξονας εργασίας της παγκοσμιοποίησης. 

Οι Αμερικανοί που έχουν κολλήσει στα σπίτια τους έχουν πυροδοτήσει ένα κύμα παραγγελιών από εργοστάσια στην Κίνα, μεγάλο μέρος του οποίου μεταφέρεται στον Ειρηνικό σε containers — τα μεταλλικά κουτιά που μεταφέρουν αγαθά σε πανύψηλες στοίβες πάνω σε τεράστια σκάφη. Καθώς τα νοικοκυριά στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν γεμίσει υπνοδωμάτια με έπιπλα γραφείου και υπόγεια με διάδρομους, η ζήτηση για ναυτιλία έχει ξεπεράσει τη διαθεσιμότητα εμπορευματοκιβωτίων στην Ασία, αποδίδοντας ελλείψεις εκεί ακριβώς καθώς τα containers συσσωρεύονται στα αμερικανικά λιμάνια.

Τα εμπορευματοκιβώτια που έφεραν εκατομμύρια μάσκες σε χώρες της Αφρικής και της Νότιας Αμερικής νωρίς στην πανδημία παραμένουν εκεί, κενά και ανέπαφα, επειδή οι ναυτιλιακοί μεταφορείς έχουν συγκεντρώσει τα σκάφη τους στις πιο δημοφιλείς διαδρομές τους — αυτές που συνδέουν τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη με την Ασία.

Και στα λιμάνια όπου προσεγγίζουν τα πλοία, φέρνοντας αγαθά για να ξεφορτώσουν, συχνά κολλάνε για μέρες σε πλωτές κυκλοφοριακές συμφορήσεις. Η πανδημία και οι περιορισμοί της έχουν περιορίσει τη διαθεσιμότητα των λιμενεργατών και των οδηγών φορτηγών, προκαλώντας καθυστερήσεις στο χειρισμό φορτίου από τη Νότια Καλιφόρνια μέχρι τη Σιγκαπούρη. Κάθε container που δεν μπορεί να εκφορτωθεί σε ένα μέρος είναι ένα container που δεν μπορεί να φορτωθεί κάπου αλλού.

"Δεν έχω δει ποτέ κάτι τέτοιο", δήλωσε ο Lars Mikael Jensen, επικεφαλής του Global Ocean Network στο A.P. Moller-Maersk, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο. "Όλοι οι σύνδεσμοι στην αλυσίδα εφοδιασμού είναι τεντωμένοι στο όριο. Τα πλοία, τα φορτηγά,οι αποθήκες".

Οι οικονομίες σε όλο τον κόσμο απορροφούν τις κυματιστές επιπτώσεις της διατάραξης στις θάλασσες. Το υψηλότερο κόστος για τη μεταφορά αμερικανικών σιτηρών και σόγιας σε ολόκληρο τον Ειρηνικό απειλεί να αυξήσει τις τιμές των τροφίμων στην Ασία.

Τα κενά εμπορευματοκιβώτια συσσωρεύονται σε λιμάνια της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας. Τα εμπορευματοκιβώτια είναι σπάνια στο λιμάνι της Καλκούτα της Ινδίας, αναγκάζοντας τους κατασκευαστές ηλεκτρονικών εξαρτημάτων να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους περισσότερο από 1.000 μίλια δυτικά στο λιμάνι της Βομβάης, όπου η προσφορά είναι καλύτερη.
Οι εξαγωγείς ρυζιού στην Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ και την Καμπότζη παραιτούνται από ορισμένες αποστολές στη Βόρεια Αμερική λόγω της αδυναμίας εξασφάλισης εμπορευματοκιβωτίων.

Το χάος στις θάλασσες έχει αποδειχθεί μια bonanza για ναυτιλιακές εταιρείες όπως η Maersk, η οποία τον Φεβρουάριο ανέφερε ρεκόρ υψηλών τιμών ναύλων στην αναφορά περισσότερων από 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε κέρδη προ φόρων τους τελευταίους τρεις μήνες του 2020.
Κανείς δεν ξέρει πόσο καιρό θα διαρκέσει η αναταραχή, αν και ορισμένοι ειδικοί υποθέτουν ότι τα εμπορευματοκιβώτια θα παραμείνουν σπάνια μέχρι το τέλος του έτους, καθώς τα εργοστάσια που τα κατασκευάζουν — σχεδόν όλα στην Κίνα — αγωνίζονται για να καλύψουν τη ζήτηση.

Από τότε που αναπτύχθηκαν για πρώτη φορά το 1956, τα εμπορευματοκιβώτια έχουν φέρει επανάσταση στο εμπόριο επιτρέποντας στα εμπορεύματα να συσκευάζονται σε containers κανονικού μεγέθους και να ανυψώνονται με γερανούς σε σιδηροδρομικά αυτοκίνητα και φορτηγά — συρρικνώνοντας αποτελεσματικά τον κόσμο.

Τα εμπορευματοκιβώτια είναι ο τρόπος με τον οποίο οι οθόνες επίπεδης οθόνης που κατασκευάζονται στη Νότια Κορέα μετακινούνται σε εργοστάσια στην Κίνα που συναρμολογούν smartphones και φορητούς υπολογιστές και πώς αυτές οι τελικές συσκευές αποστέλλονται στον Ειρηνικό προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Κάθε εμπόδιο σημαίνει καθυστέρηση και επιπλέον κόστος για κάποιον. Η πανδημία έχει διαταράξει κάθε μέρος του ταξιδιού.

"Όλοι θέλουν τα πάντα", δήλωσε ο Akhil Nair, αντιπρόεδρος της global carrier management στο SEKO Logistics στο Χονγκ Κονγκ. "Η υποδομή δεν μπορεί να συμβαδίσει".

Ο όλεθρος αρχίζει κάπως έτσι

Περισσότερο από μια δεκαετία πριν, κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης, οι ναυτιλιακές εταιρείες είδαν τις επιχειρήσεις τους να καταστρέφονται.

Καθώς ένας μυστηριώδης ιός εμφανίστηκε στην Κίνα στις αρχές του περασμένου έτους — προτρέποντας την κυβέρνηση να κλείσει εργοστάσια για να περιορίσει την εξάπλωσή του — η ναυτιλιακή βιομηχανία προετοιμάστηκε για ένα replay. Οι μεταφορείς περιέκοψαν τις υπηρεσίες τους, κρατώντας στο ρελαντί πολλά από τα σκάφη τους.

Ωστόσο, ακόμη και εν μέσω της ύφεσης, οι παραγγελίες αυξήθηκαν για προστατευτικά εργαλεία όπως χειρουργικές μάσκες και ρόμπες που χρησιμοποιούνται από το ιατρικό προσωπικό της πρώτης γραμμής, μεγάλο μέρος του οποίου κατασκευάστηκε στην Κίνα. Τα κινεζικά εργοστάσια αυξήθηκαν και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μετέφεραν τα προϊόντα τους σε προορισμούς σε όλο τον πλανήτη.

Σε αντίθεση με τη χρηματοπιστωτική κρίση, όταν η οικονομική ανάκαμψη χρειάστηκε χρόνια για να συγκεντρώσει δύναμη, τα κινεζικά εργοστάσια επανήλθαν στο δεύτερο εξάμηνο του 2020, αποδίδοντας ισχυρή ζήτηση στη ναυτιλία.

Καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες ανέπτυξαν κάθε σκάφος που μπορούσε να επιπλέει, επικεντρώνονταν σε διαδρομές με τη μεγαλύτερη ζήτηση — ειδικά από την Κίνα προς τη Βόρεια Αμερική.

Η πίεση αυξήθηκε καθώς οι Αμερικανοί αναδιάρθρωσαν τις δαπάνες τους. Στερημένοι από διακοπές και γεύματα εστιατορίων, αγόρασαν κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών και μίξερ ζαχαροπλαστικής. Εξόπλισαν τα σπίτια τους για απομακρυσμένη εργασία και εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Ο εξοπλισμός άσκησης που αποστέλλεται με κοντέινερ από την Ασία στη Βόρεια Αμερική υπερδιπλασιάστηκε μεταξύ Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με την ανάλυση της Sea-Intelligence, ερευνητική εταιρεία με έδρα την Κοπεγχάγη. Οι αποστολές σομπών, σειρών και εξοπλισμού μαγειρέματος σχεδόν διπλασιάστηκαν σε αυτό το διάστημα. Τα απολυμαντικά αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 6.800 τοις εκατό.

"Όλα τα πράγματα που βρίσκονται σε ζήτηση, το οφείλουν στην πανδημία", δήλωσε ο Alan Murphy, ιδρυτής της ερευνητικής ομάδας.

Σε γενικές γραμμές, ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου μειώθηκε μόνο κατά 1 τοις εκατό το 2020 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Αλλά αυτό δεν αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο ξεδιπλώθηκε το έτος — με μια βουτιά πάνω από 12 τοις εκατό τον Απρίλιο και τον Μάιο, ακολουθούμενη από μια εξίσου δραματική αντιστροφή. Το σύστημα δεν μπορούσε να προσαρμοστεί, αφήνοντας τα εμπορευματοκιβώτια σε λάθος μέρη και πιέζοντας τις τιμές αποστολής σε εξαιρετικά ύψη.

Η εταιρεία του Peter Baum στη Νέα Υόρκη, Baum-Essex, χρησιμοποιεί εργοστάσια στην Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ασία για να κάνει ομπρέλες για την Costco, βαμβακερές τσάντες για τη Walmart και κεραμικά για τη Bed Bath & Beyond. Πριν από έξι μήνες, πλήρωνε περίπου 2.500 δολάρια για να στείλει ένα κοντέινερ 40 ποδιών στην Καλιφόρνια.
"Μόλις πληρώσαμε $ 6.000 έως $ 7.000", είπε. "Αυτός είναι ο υψηλότερος ναύλος που έχω δει σε 45 χρόνια στην επιχείρηση".

Στις αρχές Σεπτεμβρίου, περίμενε 90 ημέρες για να εξασφαλίσει χώρο σε ένα πλοίο για ένα container από ψάθινες καρέκλες και τραπέζια.

Ένας άλλος εισαγωγέας των ΗΠΑ, η Highline United, η οποία εισάγει γυναικεία παπούτσια από την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ για μάρκες όπως η Ash και η Isaac Mizrahi, πληρώνει περισσότερο από πέντε φορές τη συνήθη τιμή της για τη θαλάσσια μεταφορά.
"Είναι ένα κλασικό ζήτημα προσφοράς και ζήτησης", δήλωσε ο Kim Bradley, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο οποίος εδρεύει στο Dedham, Mass.

Η κυκλοφορία ενισχύεται στα μπλοκαρισμένα λιμάνια της Καλιφόρνιας

Στα δίδυμα λιμάνια του Λος Άντζελες και στο κοντινό Long Beach, η εκφόρτωση έχει επιβραδυνθεί από την έλλειψη λιμενεργατών και οδηγών φορτηγών, καθώς ο ιός έχει προσβάλει μερικούς, ενώ αναγκάζει τους άλλους να μπουν σε καραντίνα.

"Αναμένεται ότι η καθυστέρηση του όγκου θα παραμείνει μέχρι το καλοκαίρι", δήλωσε ο διευθυντής του λιμανιού του Λος Άντζελες, Gene Seroka, σε πρόσφατη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου.

Τα πλοία από το Λος Άντζελες έχουν εξαντλήσει τα διαθέσιμα σημεία αγκυροβόλησης, καταφεύγοντας στα λεγόμενα drift boxes — ζώνες όπου επιπλέουν ελεύθερα, όπως τα αεροπλάνα που περιστρέφονται πάνω από τα αεροδρόμια που παρουσιάζουν συμφόρηση. 

Σημαντικές μάρκες καταναλωτών-από τον κατασκευαστή αθλητικών ειδών Under Armor έως τη Hasbro, — έχουν ασχοληθεί με τα σημεία συμφόρησης της ναυτιλίας.

Η Peloton επισημαίνει τη συμφόρηση του λιμανιού ως παράγοντα πίσω από τις καθυστερήσεις στην παράδοση των υψηλών προδιαγραφών σταθερών ποδηλάτων της. Για να συντομεύσει τους χρόνους αναμονής, η Peloton σχεδιάζει να επενδύσει 100 εκατομμύρια δολάρια σε αεροπορικές μεταφορές και να επισπεύσει τις θαλάσσιες μεταφορές.

Αλλά ακόμη και σε κανονικούς χρόνους, το αεροπορικό φορτίο είναι περίπου οκτώ φορές το κόστος της αποστολής μέσω θάλασσας. Οι περισσότερες αεροπορικές μεταφορές μεταφέρονται στα φορτία αεροσκαφών επιβατών. Με τα αεροπορικά ταξίδια σοβαρά περιορισμένα, υπάρχει διαθέσιμος χώρος για φορτία.

Κάποιοι φορτωτές έχουν αναδιατάξει τα προγράμματά τους, σταματώντας στο Όκλαντ της Καλιφόρνια., 400 μίλια βόρεια, πριν συνεχίσουν στο Λος Άντζελες. Αλλά τα εμπορευματοκιβώτια στοιβάζονται σε πλοία σε διαμορφώσεις που καθορίζονται από τους προορισμούς τους. Μια ξαφνική αλλαγή στα σχέδια σημαίνει μετακίνηση των στοίβων γύρω σαν ένα παιχνίδι Jenga.
Και το λιμάνι στο Όκλαντ αντιμετωπίζει τα δικά του προβλήματα λόγω της πανδημίας. Οι λιμενεργάτες φιλοξενούν παιδιά που δεν είναι στο σχολείο, δήλωσε ο Bryan Brandes, διευθυντής ναυτιλίας του λιμανιού.

"Σε κανονικούς χρόνους, τα σκάφη έρχονται απευθείας στο Όκλαντ", δήλωσε ο κ. Brandes. "Αυτή τη στιγμή, κυμαινόμαστε οπουδήποτε από επτά έως έντεκα σκάφη στο αγκυροβόλιο".

Τα κενά containers αποστέλλονται πίσω στην Ασία

Η δυσλειτουργία στην αμερικανική Δυτική Ακτή έχει προκαλέσει προβλήματα χιλιάδες μίλια μακριά.

Η Scoular, ένας από τους μεγαλύτερους γεωργικούς εξαγωγείς στις Ηνωμένες Πολιτείες, Φορτώνει σιτηρά και σόγια σε εμπορευματοκιβώτια σε τερματικούς σταθμούς όπως το Σικάγο και το Κάνσας Σίτι και στη συνέχεια τα στέλνει σιδηροδρομικώς σε λιμάνια του Ειρηνικού καθ ' οδόν προς την Ασία.

Δεδομένων των τιμών που έφεραν τα εμπορευματοκιβώτια στην Ασία, οι ναυτιλιακοί μεταφορείς εκφορτώνουν όλο και περισσότερο στην Καλιφόρνια και στη συνέχεια τοποθετούν αμέσως κενά κιβώτια πίσω στα πλοία για το ταξίδι επιστροφής στην Ασία, χωρίς να περιμένουν να φορτώσουν σιτηρά ή άλλες αμερικανικές εξαγωγές. Αυτό έχει αφήσει εταιρείες όπως η Scoular να προσπαθούν να εξασφαλίσουν τη μεταφορά.

Οι καθυστερήσεις στα λιμάνια συχνά αναδιανέμουν τα εμπορευματοκιβώτια της Scoular σε διαφορετικά σκάφη, αναγκάζοντας την εταιρεία να ξανακάνει τα τελωνειακά της έγγραφα — μια άλλη καθυστέρηση.

"Είναι η αξιοπιστία του χρονοδιαγράμματος που αποτελεί πρόβλημα", δήλωσε ο Sean Healy, Διευθυντής Σχέσεων μεταφορέων της Scoular. "Είναι ένα παγκόσμιο ζήτημα.”

Κανείς δεν ξέρει πώς θα τελειώνει αυτό 

Τις τελευταίες εβδομάδες, οι ναυτιλιακοί μεταφορείς με μια επιθετική στρατηγική μετακινούν κενά εμπορευματοκιβώτια στην Ασία, αυξάνοντας τη διαθεσιμότητα εκεί, σύμφωνα με στοιχεία της Container xChange, συμβούλου στο Αμβούργο της Γερμανίας.

Ορισμένοι ειδικοί υποθέτουν ότι καθώς οι εμβολιασμοί αυξάνονται και η ζωή επιστρέφει στο φυσιολογικό, οι Αμερικανοί θα μετατοπίσουν και πάλι τις δαπάνες τους — από τα αγαθά πίσω στις εμπειρίες — μειώνοντας την ανάγκη για containers.

Αλλά ακόμα και όταν συμβεί αυτό, οι λιανοπωλητές θα αρχίσουν να δημιουργούν αποθέματα για τις αγορές των διακοπών.

Το σχέδιο κινήτρων δαπανών που κινείται μέσω του Κογκρέσου μπορεί να δημιουργήσει προσλήψεις που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ένα άλλο κύμα αγορών, καθώς οι μέχρι πρότινος άνεργοι θα αντικαθιστούν τις παλιές συσκευές τους και θα ανανεώσουν την γκαρνταρόμπα τους.

"Θα μπορούσε να υπάρξει ένα ολόκληρο άλλο υποσύνολο καταναλωτών εκεί έξω που δεν κατάφεραν να καταναλώσουν", δήλωσε ο Michael Brown, αναλυτής εμπορευματοκιβωτίων στο KBW στη Νέα Υόρκη. "Ενδεχομένως να βλέπετε κάποιες ελλείψεις εδώ για αρκετό καιρό.”


από freepen.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια