Οδοστρωτήρας για ασφαλιστικό και εργασιακά το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης

Elionas2 / Pixabay

Η είδηση ότι η Ελλάδα παρουσίασε στις 16/3/2021 στο Ecofinτο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προκειμένου να διασφαλίσει το πράσινο φως για τα κονδύλια του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης επισκίασε τις αποφάσεις του Eurogroup της Καθαράς Δευτέρας 15/3/2021 που ανοίγουν το δρόμο για επιβολή σκληρών μέτρων σε εργασιακά και ασφαλιστικό.

Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής, notismarias@gmail.com

Όπως έχουμε αναλύσει και σε παλιότερη αρθρογραφία μας παρά τους πανηγυρισμούς το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης θα συνοδεύεται με φόρους, λιτότητα, βίαιη δημοσιονομική προσαρμογή και πλήρη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων καθώς προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση της Ελλάδας από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι η ψήφιση των δήθεν μεταρρυθμίσεων που έχουν επιβάλλει οι δανειστές με την απόφαση του Eurogroupτης 22ας Ιουνίου 2018.

Έτσι ο Αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις με δηλώσεις του την 1ηΙουνίου 2020 (tanea.gr2/6/2020) χάλασε την κυβερνητική φιέστα των τότε 32 δις ευρώ με σφήνα ενισχυμένης εποπτείας για το «ευρωπαϊκό πακέτο», καθώς συνέδεσε την εκταμίευση των κονδυλίων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης με την τήρηση εκ μέρους της Ελλάδας των σκληρών δεσμεύσεων που έχει αναλάβει στο πλαίσιο της ενισχυμένης οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας στην οποία έχει τεθεί η χώρα από το καλοκαίρι του 2018.

Το πακέτο του Ταμείου Ανάκαμψης σύμφωνα με τον Κανονισμό 2021/241 που τέθηκε σε εφαρμογή στις 18 Φεβρουαρίου 2021 συνδέθηκε με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις άσκησης πολιτικής καθώς και με πλήρη συμμόρφωση στις επιταγές του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου το οποίο προβλέπει επιβολή δομικών μεταρρυθμίσεων, απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, ευελιξία στην αγορά εργασίας, εκ περιτροπής και μερική απασχόληση, άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, «υγιή δημόσια οικονομικά», μείωση κόκκινων δανείων, μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού, καθώς και άλλα συνοδευτικά μέτρα τα οποία σε μεγάλο βαθμό ο Ελληνικός λαός τα βίωσε κατά τα πέτρινα μνημονιακά χρόνια. Επίσης σύμφωνα με τον εν λόγω Κανονισμό τα κράτη μέλη της ΕΕ οφείλουν να σεβαστούν και τους κανόνες της Συνθήκης της ΕΕ για τα υπερβολικά ελλείμματα και το δημόσιο χρέος και για τον λόγο αυτόν θα συντάσσονται από τις Βρυξέλλες σύμφωνα με σχετική Ανακοίνωση της Κομισιόν και οι σχετικές εκθέσεις αρχής γενομένης από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ισπανία.

Έτσι παρά την προσωρινή χαλάρωση και για το 2022 των κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας για τα ελλείμματα, το Eurogroupτης Καθαράς Δευτέρας επισήμανε στο σημείο 7 της Δήλωσής του ότι «μόλις ολοκληρωθεί η ανάκαμψη, τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα επίπεδα δημόσιου χρέους εφαρμόζοντας βιώσιμες μεσοπρόθεσμες δημοσιονομικές στρατηγικές, με έμφαση στη βελτίωση της ποιότητας των δημόσιων οικονομικών….».

Έτσι η Ελλάδα σε μεσοπρόθεσμη βάση θα πρέπει να τηρήσει τους κανόνες για τα υπερβολικά ελλείμματα και τα χρέη γεγονός που σημαίνει ότι η Αθήνα θα πρέπει να διασφαλίσει υγιή δημόσια οικονομικά γεγονός που ενόψει της επικείμενης βαθιάς ύφεσης σημαίνει ότι η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να λάβει μέτρα λιτότητας και βίαιης δημοσιονομικής προσαρμογής προκειμένου μεσοπρόθεσμα να μην έχει υπερβολικά ελλείμματα και χρέη.

Δεδομένου ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε αυξημένη δημοσιονομική εποπτεία στην περίπτωση της Πατρίδας μας έχει εφαρμογή η παράγραφος 35 του Προοιμίου του Κανονισμού 2021/241 όπου επισημαίνεται ότι η Αθήνα πρέπει να τηρεί τις «προκλήσεις και τις προτεραιότητες που προσδιορίζονται» από τους Κανονισμούς 472/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και 332/2002 του Συμβουλίου.

Αυτό σημαίνει ότι προκειμένου να εγκριθεί το ελληνικό Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας η Αθήνα θα πρέπει να προχωρήσει στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που έχουν επιβληθεί από την Απόφαση του Eurogroupστις 22 Ιουνίου 2018 που περιλαμβάνει μέτρα για το Ασφαλιστικό, τα κόκκινα δάνεια, την μεταρρύθμιση στην αγορά εργασίας, τις ιδιωτικοποιήσεις και αλλαγές στο δημόσιο τομέα.

Επιπλέον η Αθήνα πρέπει να συμμορφωθεί με την 9ηςΈκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας που εξέδωσε η Κομισιόν στις 24/2/2021, όπου ζητά μερική επαναφορά των πλειστηριασμών (newmoney24/2/2021) καλώντας την κυβέρνηση να μην παρατείνει το γενικό πάγωμα των πλειστηριασμών μετά τις 15 Μαρτίου 2021 (protothema24/2/2021).

Δεδομένου δε ότι το ελληνικό Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας πρέπει να κατατεθεί μέχρι 30 Απριλίου 2021 στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και οι παραπάνω δήθεν μεταρρυθμίσεις, αναμένεται μέχρι τότε μπαράζ νομοθετικών ρυθμίσεων για πτωχευτικό, πλειστηριασμούς, κόκκινα δάνεια, εργασιακά και ασφαλιστικό.

Στο πεδίο των εργασιακών η κυβέρνηση προχωρά στην κατάθεση νομοσχεδίου για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας ξηλώνοντας ουσιαστικά το οκτάωρο, αυξάνοντας το ανώτατο ετήσιο όριο υπερωριών στις 120 ώρες, επιβάλλοντας ηλεκτρονική ψηφοφορία για απεργίες κλπ (www.sofokleousin.gr16/3/2021).

Σε σχέση με το Ασφαλιστικό η κυβέρνηση ήδη στις 13 Οκτωβρίου 2020 ψήφισε την υπ΄ αρίθμ.   2020/1512   Απόφασή του Συμβουλίου της ΕΕ (ΕΕ, 19/10/2021, L 344/22) για αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, ρύθμιση που περιλαμβάνεται πλέον στις πολιτικές απασχόλησης της ΕΕ που αποτελούν μέρος των υποχρεώσεων του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου η εφαρμογή των οποίων αποτελεί προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση των κρατών της ΕΕ από το Ταμείο Ανάκαμψης σύμφωνα τον Κανονισμό 2021/241.

Ας μην ξεχνούμε άλλωστε ότι στην ίδια γραμμή κινείται και η Έκθεση Πισσαρίδη.

Και σαν να μην έφτανε αυτό ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου μιλώντας στη Βουλή στις 11 Μαρτίου 2021 και αναφερόμενος στην επικουρική ασφάλιση είπε χαρακτηριστικά «πως αν το σύστημα δεν αλλάξει, τότε όχι απλώς πηγαίνουμε προς τον βράχο αλλά γκαζώνουμε προς αυτόν» (real.gr 11/3/2021) δίνοντας το εναρκτήριο λάκτισμα για αλλαγές στο ασφαλιστικό που δεν πρόκειται να περιοριστούν μόνο στις επικουρικές συντάξεις αλλά θα καλύψουν όλα το φάσμα του ασφαλιστικού.

Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται άμεσα η ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της παραπάνω υπ΄ αρίθμ.   2020/1512   Απόφασης του Συμβουλίου ΕΕ για αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ενώ δεν αποκλείεται το παζλ των αλλαγών να συμπληρωθεί και με μείωση κατά 20% των κύριων και επικουρικών συντάξεων κατ΄ εντολήν των Βρυξελλών προκειμένου να εγκριθεί το ελληνικό εθνικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας και η συνακόλουθη αποδέσμευση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Και όλα αυτά στη γραμμή Σόιμπλε ο οποίος καλεί τα κράτη της ΕΕ να σφίξουν το ζωνάρι και να περιορίσουν τα ελλείμματα και τα χρέη τα οποία έχουν σωρευθεί λόγω πανδημίας (in.gr 7/2/2021).

Σημειωτέον ότι ο Π. Τσακλόγλου στην παραπάνω σχετική παρέμβασή του-παρουσίαση για το συνταξιοδοτικό αναφέρθηκε με νόημα στην «Υψηλή συνταξιοδοτική δαπάνη» και στις «Υψηλές μεταβιβάσεις από τον προϋπολογισμό» για να συμπληρώσει ότι στη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση των επικουρικών συντάξεων μεταξύ άλλων «αντί οι εισφορές των νέων να χρησιμοποιούνται για την πληρωμή της επικουρικής σύνταξης των σημερινών συνταξιούχων, θα αποταμιεύονται και θα επενδύονται»(Ανακοίνωση Τύπου Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων https://www.taxheaven.gr11/3/2021).

Ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον.


από freepen.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια