Η Βρετανία ετοιμάζει αεροπλάνο υδρογόνου για το 2035. Οι Γερμανοί το είχαν κάνει το ...1900. Άλλαξε κάτι; Και τι;


Στις 6/12/2021 το Βρετανικό Aerospace Technology Institute ανακοίνωσε βασικές αρχές σχεδιασμού ενός επιβατικού αεροπλάνου 279 θέσεων, που απ' τα μέσα της επόμενης δεκαετίας θα μπορεί να καλύπτει αποστάσεις μέχρι 5250 ναυτικά μίλια κινούμενο με υδρογόνο. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως θα μπορεί να πετάξει χωρίς στάση απ' το Λονδίνο στο Σαν Φραντσίσκο, το Πεκίνο ή το Ρίο ντε Τζανέιρο, ενώ με μια στάση θα μπορεί να φθάσει στην Αυστραλία, τη Χαβάη ή τη Νέα Ζηλανδία.

Το με άνοιγμα φτερών 54 μέτρα αεροπλάνο θα έχει δυο κινητήρες και θα χρησιμοποιεί υγρό υδρογόνο θερμοκρασίας περίπου -250οC, που θ' αποθηκεύεται σε κρυογονικές δεξαμενές καυσίμου στην πίσω άτρακτο και σε δύο μικρότερες, πλευρικές δεξαμενές, κατά μήκος της μπροστινής ατράκτου. Αυτές οι πλευρικές δεξαμενές θα χρησιμεύουν επίσης για τις ανάγκες εξισορρόπησης του αεροσκάφος καθώς το καύσιμο θα καίγεται, εξαλείφοντας την ανάγκη για τυχόν πρόσθετες αεροδυναμικές δομές. 

Το Ινστιτούτο Αεροδιαστημικής Τεχνολογίας τρέχει το πρόγραμμα FlyZero με χρηματοδότηση της Βρετανικής κυβέρνησης, προκειμένου, μέσω της ανάπτυξης ενός πρωτότυπου αεροσκάφους, να εντοπίσει τις τεχνολογίες επί του σκάφους, οι οποίες, μαζί με την υποδομή και τον εξοπλισμό εδάφους για ανεφοδιασμό, απαιτούν ταχεία ανάπτυξη για την παροχή πτήσης μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Αυτές οι προηγμένες τεχνολογίες περιλαμβάνουν φτερά χωρίς ...

δεξαμενές καυσίμου (ξηρά φτερά), δεξαμενές υδρογόνου, κρυογονικά συστήματα καυσίμου, κυψέλες καυσίμου και συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας και τουρμπίνες αερίου υδρογόνου. Στις αρχές του 2022 αναμένεται να δημοσιευτούν λεπτομερή ευρήματα από το έργο FlyZero, για τρεις τελικές ιδέες αεροσκαφών (για περιφερειακές πτήσεις, στενού σώματος και μεσαίου μεγέθους), οδικούς χάρτες, εκθέσεις αγοράς και οικονομίας και αξιολόγηση βιωσιμότητας.

Ωστόσο οι Βρετανοί "έρχονται δεύτεροι και καταϊδρωμένοι" καθώς αεροσκάφος υδρογόνου είχαν κατασκευάσει και θέσει σε επιβατική χρήση οι Γερμανοί πριν περισσότερο από ένα αιώνα! Ήδη στα μέσα του 1914 η Γερμανική Deutsche Luftschiffahrts-AG (DELAG) είχε ήδη πραγματοποιήσει πάνω από 1500 πτήσεις, μεταφέροντας πάνω από 10 χιλ. επιβάτες. Τα αερόπλοια Zeppelin σκόρπισαν τον τρόμο βομβαρδίζοντας κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, πριν οι Σύμμαχοι βρουν τα κατάλληλα πυρομαχικά για να προκαλούν ανάφλεξη του υδρογόνου. Ήταν τέτοια η εντύπωση που προκάλεσαν, ώστε στη Συνθήκη των Βερσαλλιών για την παράδοση της Γερμανίας υπήρχε ειδική πρόβλεψη παράδοσης των αερόπλοιων στις νικήτριες Δυνάμεις, μαζί με το εργοστάσιο παραγωγής υδρογόνου. 


Οι Ναζί έβαλαν τη σβάστικα στην ουρά των Zeppelin και τα έστελναν για προπαγάνδα ανά τη Γερμανία, αλλά η καθοριστική στιγμή για την τύχη των αερόπλοιων ήρθε το 1937, όταν το καμάρι των Ναζί, το αερόπλοιο Χίντεμπουργκ, τυλίχτηκε στις φλόγες κατά την προσγείωση στις ΗΠΑ και έκτοτε το υδρογόνο ξεχάστηκε ως καύσιμο. 

Θαμπωμένοι οι Βρετανοί απ' τα Γερμανικά αερόπλοια είχαν προσπαθήσει το 1929 να κατασκευάσουν και το δικό τους, ακόμα μεγαλύτερο απ' τα Γερμανικά. Ατυχώς το αερόπλοιο R101, παρόμοια με τον Τιτανικό, καταστράφηκε στο παρθενικό του ταξίδι το 1930 στη Γαλλία. Έκτοτε οι Βρετανοί εγκατέλειψαν κάθε ιδέα για αεροσκάφη υδρογόνου, μέχρι να αποφασίσουν πως η σωτηρία του πλανήτη απ' την "κλιματική κρίση" περνά απ' την υστερία περί υδρογόνου.

Η χρήση διαστημικών τεχνολογιών στις επιβατικές πτήσεις, δεν αναμένεται να κάνει τα ταξίδια προσιτά, οι "εξωτικές" τεχνολογίες είναι πανάκριβες. Επιπρόσθετα, οι χημικές ιδιότητες του υδρογόνου δεν έχουν αλλάξει και ούτε πρόκειται ποτέ ν' αλλάξουν, συνεπώς τα μέτρα ασφαλείας θα προσθέτουν στο κόστος. 

Καλή τύχη λοιπόν σ' όσους ονειρεύονται την "εποχή του υδρογόνου", καθώς καλά θα κάνουν πρώτα να μελετήσουν προσεκτικά το αυτοκίνητο υδρογόνου που διαθέτει η Τογιότα στην αγορά της Καλιφόρνια: 875 bar πίεση πλήρωσης της χωρητικότητας 5,6 κιλών δεξαμενής υδρογόνου, 700 bar πίεση λειτουργίας. Το υγραέριο (LPG) των αυτοκινήτων συνήθως αποθηκεύεται σε πίεση περί τα 7 bar και τα λάστιχα των επιβατικών αυτοκινήτων έχουν συνήθως πίεση γύρω στα 2-2,5 bar. Επιπλέον έχει 1930 κιλά απόβαρο και είναι ενεργειακή ηλιθιότητα ολοένα ν' αυξάνεται το βάρος των οχημάτων, καθώς απαιτείται ολοένα και περισσότερη ενέργεια για να μεταφερθεί το βάρος αυτό! Ένα αντίστοιχου μεγέθους όχημα είχε μόλις το μισό βάρος πριν από 40 χρόνια!

Πηγή: greeklignite.blogspot.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια