Ανατιμήσεις-φωτιά σε είδη πρώτης ανάγκης


Του Γιώργου Λαμπίρη

Αυξήσεις στα επίπεδα του 33% στα σπορέλαια, πάνω από 15% στο ελαιόλαδο καθώς και σε σειρά άλλων προϊόντων προκύπτουν, δεδομένων των πιέσεων που υφίσταται η αγορά και των αυξανόμενων πληθωριστικών τάσεων που εκδηλώνονται, καθώς ο πληθωρισμός έφτασε στο 4,3% τον Νοέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat (3,4% τον Οκτώβριο).

Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, δείχνει ικανό να επηρεάσει την κατανάλωση, με τον εκάστοτε πολίτη να συγκρατεί τις αγορές του για να μπορεί να εκπληρώσει επιμέρους υποχρεώσεις, όπως την αγορά καυσίμων για το αυτοκίνητό του ή τρέχοντες λογαριασμούς και δόσεις δανείων, προτεραιοποιώντας ουσιαστικά τις κινήσεις του.

Αυξημένες πωλήσεις 2% στα σούπερ-μάρκετ

Την ίδια στιγμή, με βάση στοιχεία της Nielsen IQ για την εβδομάδα που έληξε στις 7 Νοεμβρίου, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ πανελλαδικά για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (FMCGs), κατέγραψαν πτώση κατά 3,9%, γεγονός που μπορεί να αποτυπώνει τη συγκρατημένη στάση του καταναλωτικού κοινού προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για την αποπληρωμή άλλων υποχρεώσεων. Συνολικά, πάντως, η αξία της αγοράς των σούπερ-μάρκετ ανέρχεται από 1η Ιανουαρίου έως και τις 7 Νοεμβρίου σε πωλήσεις 7,83 δισεκατομμυρίων ευρώ, έναντι 7,68 δισεκατομμυρίων ευρώ που ήταν πέρυσι, αύξηση που μεταφράζεται σε ποσοστό 2% με βάση την καταγραφή της Nielsen IQ.

Τρόφιμα στα σούπερ-μάρκετ με τη μεγαλύτερη αύξηση μέσης τιμής στο γ’ τρίμηνο του 2021:
Τρόφιμα και ποτά σύνολο: 2,1%
Σπορέλαια: 33,9%
Ελαιόλαδο: 15,6%
Σάλτσες: 11,5%
Βρεφικές τροφές και επιδόρπια: 10,1%
Κάψουλες καφέ: 9,3%
Κατεψυγμένα λαχανικά: 8,3%
Πίτες για σουβλάκι: 7,4%
Τροφές για κατοικίδια: 7,1%
Παγωτά: 7,1%
Κρασιά: 7%

Μη τρόφιμα στα σούπερ-μάρκετ με τη μεγαλύτερη αύξηση μέση τιμής στο γ’ τρίμηνο του 2021:
Σύνολο προϊόντων προσωπικής περιποίησης: 2,1%
Καλλυντικά: 13,8%
Λιπαντικά χειλιών: 9,4%
Προϊόντα βάμβακος: 8,3%

Αριστοτέλης Παντελιάδης (CEO Μetro ΑΒΕΕ): Αγοράζουμε μεγάλα αποθέματα και τα πουλάμε με τιμές προ ανατίμησης

Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης, "έχουν γίνει αρκετές ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής, όπως καφέδες, τυροκομικά, λάδια, άλευρα, ζυμαρικά και κατεψυγμένα αλιεύματα. Οι αιτίες είναι πολλές και δυστυχώς λειτουργούν συνδυαστικά, με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να μην έχουν τη δυνατότητα να συγκρατήσουν τις τιμές σε σταθερά επίπεδα. Από την άλλη μεριά, η ίδια η φύση αυτών των ανατιμήσεων μας επιτρέπει την προσδοκία ότι δεν είναι μόνιμου χαρακτήρα και σε λίγους μήνες θα υπάρξει διορθωτική τάση".

Αναφερόμενος στην επιχείρησή του, επισημαίνει ότι γίνεται προσπάθεια να καθυστερήσει σημαντικά η αλλαγή των τελικών τιμών πώλησης. "Αγοράζουμε μεγάλα αποθέματα και τα πουλάμε με τιμές προ ανατίμησης, ενώ διαπραγματευόμαστε με τους προμηθευτές μας την καθυστέρηση ισχύος των ανατιμήσεων. Έχουμε επίσης εντείνει πολύ το προωθητικό μας πρόγραμμα, με αποτέλεσμα πολλά προϊόντα να πωλούνται σε τιμή προσφοράς, από την οποία επωφελείται ο καταναλωτής. Το αποτέλεσμα είναι ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα εμφανίζει μια από τις καλύτερες επιδόσεις στην Ευρώπη στον τομέα αυτό, έχει δηλαδή τις χαμηλότερες ανατιμήσεις στο ράφι".

"Χάρη σε όλες τις ενέργειες που περιέγραψα, και φυσικά επειδή υπάρχουν –ευτυχώς– και πολλά προϊόντα, στα οποία η τιμή δεν άλλαξε, το μεσοσταθμικό σύνολο των προϊόντων μας δεν εμφανίζει μέχρι σήμερα αύξηση τιμής μεγαλύτερη από 2%. Αναμένουμε όμως να δούμε μια πρόσθετη αύξηση περίπου μίας ποσοστιαίας μονάδας στο προσεχές μέλλον, καθώς τα αποθέματα κάποια στιγμή τελειώνουν και οι νέες τιμές εμφανίζονται στα ράφια".

Νίκη Γιαβρόγλου (CEO, Ελληνικά Εκλεκτά Έλαια): Διπλασιασμός στις πρώτες ύλες για σπορέλαια

Από την πλευρά της, η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας Ελληνικά Εκλεκτά Έλαια, η οποία επεξεργάζεται, συσκευάζει και διακινεί στην αγορά σπορέλαια όπως το ηλιέλαιο, καθώς και ελαιόλαδο, αναφέρει ότι "οι τιμές στα σπορέλαια είναι πλήρως χρηματιστηριακές και έχουμε υποστεί ανατιμήσεις ήδη από τα τέλη του 2020. Το 2021 στο σύνολό του είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά, καθώς βρεθήκαμε αντιμέτωποι με σχεδόν διπλάσιες τιμές στις πρώτες ύλες για την παραγωγή ηλιέλαιου, αραβοσιτέλαιου, σογιέλαιου. Είχαμε ανατιμήσεις στα υλικά συσκευασίας, δεδομένης της αύξησης στα πλαστικά, στο χαρτί και στο κόστος ενέργειας. Έως και αυτή τη στιγμή βιώνουμε την ίδια κατάσταση, ενώ αρχίζει να δυσχεραίνει και πάλι ο τομέας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Aπό το Πάσχα, εν μέσω lockdown, τα πράγματα ήταν αρκετά πιεστικά και δυσκολευτήκαμε να βρούμε καράβια. Αυτή τη στιγμή υφίστανται και πάλι μειωμένα δρομολόγια και ελλείψεις σε κοντέινερ. Επιπλέον, προϊόντα όπως το φοινικέλαιο έχουν επηρεαστεί γιατί σε χώρες όπως η Μαλαισία δεν υπάρχουν εργατικά χέρια λόγω της πανδημίας".

Όπως σημειώνει η κυρία Γιαβρόγλου, οι αυξήσεις στην τιμή του ελαιολάδου στο ράφι είναι στα επίπεδα του 15%, γεγονός που οφείλεται και στα μειωμένα περιθώρια κέρδους του προϊόντος, ενώ η τιμή αγοράς από τους παραγωγούς ανέρχεται στο έξτρα παρθένο στα 3,5 ευρώ το κιλό. "Εκτιμώ ότι και η τιμή παραγωγού θα ανέβει, ακολουθώντας τα υπόλοιπα αγροτικά προϊόντα".

"Στο σπορέλαιο προσπαθήσαμε και απορροφήσαμε ένα μέρος των αυξήσεων από τη συσκευασία, ενώ οι όποιες αυξήσεις έγιναν, υλοποιήθηκαν σταδιακά στη διάρκεια του τελευταίου έτους. Εν τω μεταξύ, δεν έχει φανεί το σύνολο των αυξήσεων στα τελικά σημεία πώλησης για τα σπορέλαια, κάτι που έχει αρχίσει να γίνεται τις τελευταίες ημέρες. Αυτήν τη στιγμή η αύξηση τιμών ανάλογα την αλυσίδα σούπερ-μάρκετ ανέρχεται σε περίπου 25%. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πρώτες ύλες για το ηλιέλαιο ήταν στα 850-900 ευρώ, ενώ πλέον κινούνται σε περίπου 1.500 ευρώ. Σε ό,τι αφορά το ελαιόλαδο, οι αυξήσεις στο ράφι ανέρχονται σε περίπου 15%".

Η κυρία Γιαβρόγλου εκτιμά ότι η εικόνα δεν αναμένεται να εμφανίσει διόρθωση πριν από το πρώτο εξάμηνο του 2022.

από capital.gr

Φωτογραφία από Ulrich Dregler από το Pixabay

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια