Τι συμβαίνει με την ΕΡΤ. . .


Ο τρόπος που ιεραρχεί η σημερινή ΕΡΤ τις ειδήσεις είναι ενδεικτικός της απόλυτης κομματικοποίησης της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης

Του Βαγγέλη Μαρινάκη

Προηγείται η πυρκαγιά στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου του Χονγκ Κονγκ μιας έκθεσης που επιβεβαιώνει την αυξημένη θνητότητα στους διασωληνωμένους νοσήσαντες από Covid-19 στην Ελλάδα, και συμπεραίνει πως 1.500 ζωές ασθενών θα μπορούσαν να έχουν σωθεί από τον Σεπτέμβριο του 2020 έως τον περασμένο Μάιο, εάν το σύστημα Υγείας λειτουργούσε σε συνθήκες χαμηλότερης πίεσης;

Η απάντηση θα ήταν προφανώς καταφατική αν επρόκειτο για διεθνές δίκτυο. Όχι όμως αν στη θέση του τηλεοπτικού μέσου το οποίο αναμετέδιδε την εν λόγω είδηση βρίσκεται ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας της χώρας μας.

Έτσι, το σημερινό (15/12) μεσημεριανό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ1 επέλεξε να ιεραρχήσει την είδηση -που σχετίζεται με την απώλεια εκατοντάδων ζωών στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας αλλά και με την πιθανότητα να έχει εκστομιστεί από πρωθυπουργικά χείλη ένα απίθανο και συνειδητό ψέμα– ως πέμπτη. Την έκρινε δηλαδή ως γεγονός υποδεέστερο όχι μόνο από τα θλιβερά γεγονότα του Χονγκ Κονγκ αλλά του βουλεύματος για την παραπομπή του καθ’ ομολογία γυναικοκτόνου Μπάμπη Αναγνωστόπουλου σε δίκη, της πρώτης ημέρας μαζικού εμβολιασμού για τα παιδιά 5-11 ετών και τους «Θεματοφύλακες του Συντάγματος».

Ενδεικτικά, για το μεσημεριανό δελτίο ειδήσεων φιλοκυβερνητικό ΣΚΑΪ η είδηση ήταν δεύτερη, για το βραδινό του Mega πρώτη και για το αντίστοιχο του ΑΝΤ1 δεύτερη! Η ΕΡΤ δηλαδή κάλυψε σε λιγότερο χρόνο και σε μικρότερη ένταση το γεγονός σε σχέση με τα ιδιωτικά ΜΜΕ, που στο κάτω-κάτω έχουν τη δικαιολογία ότι «βγάζουν» την υποχρέωση της «λίστας Πέτσα».

Το γεγονός θα συνιστούσε έκπληξη αν δεν είχαμε επαρκή γνώση για τις προθέσεις και τις πρακτικές της σημερινής διοίκησης της ΕΡΤ. Αρκεί κανείς να σταθεί σε δύο περιστατικά.

Το πρώτο αφορά το non-paper που κυκλοφόρησε στις αρχές Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους και προέτρεπε να μην παιχτεί φωτογραφικό υλικό από το διαβόητο γλέντι του πρωθυπουργού στην Ικαρία (γνωστό πια ως «γεύμα της τσιπούρας»), ούτε εικόνες του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή Δημήτρη Λιγνάδη με άλλα πρόσωπα (προφανώς για να μην περιληφθούν εικόνες του με τον πρωθυπουργό και την υπουργό Πολιτισμού). Η απάντηση τότε του γενικού διευθυντή ενημέρωσης της ΕΡΤ, Φώτη Καφαράκη, περισσότερο εξέθεσε τη διοίκηση της δημόσιας τηλεόρασης παρά κατάφερε να δώσει πειστικές εξηγήσεις για το σχετικό έγγραφο λογοκρισίας.

Το δεύτερο αφορά λίγους μήνες ύστερα τη δημοσιογραφική κάλυψη της κατάσχεσης περιουσιακών στοιχείων της πρεσβείας της Βενεζουέλας, σε εκτέλεση απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου της Αθήνας. Η κατάσχεση, που αφορούσε την υπόθεση μιας από τα θύματα των σεξουαλικών παρενοχλήσεων που έλαβαν χώρα το 2013 (επί κυβερνήσεως Σαμαρά), και στο πλαίσιο σωρείας καταγγελιών κατά του τότε πρέσβη, έγινε αφορμή για σφοδρή αντιπαράθεση μεταξύ της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.

Η ΕΡΤ όμως, κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού δελτίου της (9/4/21) και κόντρα στην χρονική ροή των γεγονότων, αποφάσισε -με τη συνδρομή της «υψηλής ραπτικής»- να μεταθέσει τον χρόνο της καταγγελίας στο 2015, όταν δηλαδή στην κυβέρνηση βρισκόταν ο ΣΥΡΙΖΑ.

Επιστρέφοντας στο παρόν, την εικόνα κομματικοποίησης της δημόσιας τηλεόρασης και υποταγής της στα συμφέροντα του διαβόητου πια επιτελικού κράτους ήρθε να πιστοποιήσει πριν λίγα 24ωρα και ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Γιώργος Κύρτσος, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ κάνει λόγο για αποκλεισμό του εξαιτίας της σκληρής κριτικής που έχει ασκήσει στην κυβέρνηση σχετικά με τη διαχείριση της πανδημίας.

Δεν είναι ασφαλώς η πρώτη φορά που η ειδησεογραφική «γραμμή» της ΕΡΤ αντανακλά τον πολιτικό συσχετισμό. Η κυβερνητική παρέμβαση είναι ίδιον της πολιτικής χειραγώγησης της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης εν Ελλάδι (και όχι μόνο). Όμως είναι άξιο απορίας το γεγονός της κατάρρευσης κάθε έννοιας δημοσιογραφικής δεοντολογίας στον βωμό του πολιτικού συμφέροντος, ακόμη και εν τω μέσω μιας πρωτοφανούς υγειονομικής τραγωδίας.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε πως μια από τις πρώτες πράξεις της σημερινής κυβέρνησης ήταν η απευθείας υπαγωγή της ΕΡΤ και του ΑΠΕ υπό την εποπτεία του πρωθυπουργικού γραφείου. Υπό αυτή την έννοια η σημερινή εξέλιξη δεν αποτελεί έκπληξη, αλλά ακόμη ένα από τα καθημερινά κατορθώματα της διοίκησης Ζούλα, ο οποίος προτού βρεθεί στο «πηδάλιο» της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης υπήρξε επικεφαλής του Γραφείου Τύπου του σημερινού πρωθυπουργού.

Αλήθεια είναι να αναρωτιέται κανείς πόσο έξω πέσαμε αρκετοί εξ ημών όταν πιστεύαμε πως η χειρότερη φάση της ΕΡΤ ήταν το τερατούργημα της ΝΕΡΙΤ, απότοκο τότε του σαμαρικού «μαύρου». Σήμερα, το να παρακολουθεί κανείς το δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ αποδεικνύεται πολύ πιο επώδυνο.

από dromosanoixtos.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια