Εκρηκτικές τιμές, ενεργειακή και αεροπορική κρίση: Ποιο θα είναι το πλήγμα από τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας;

OudsidEscape / pixabay
Η ύφεση απειλεί τις δυτικές οικονομίες καθώς απομονώνουν τη Μόσχα

Οι άνευ προηγουμένου κυρώσεις της Δύσης για τον πόλεμο στην Ουκρανία είχαν σημαντικό αντίκτυπο στη ρωσική οικονομία. Όμως η προσπάθεια οικονομικής απομόνωσης της Μόσχας απειλεί τώρα τις ίδιες τις χώρες που την επέβαλαν. Η παγκόσμια οικονομία αισθάνεται ήδη τον αρνητικό αντίκτυπο καθώς οι τιμές για κρίσιμα εμπορεύματα όπως το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και τα σιτηρά εκτινάσσονται στα ύψη. Οι κυρώσεις που στοχεύουν τη Ρωσία αρχίζουν να έχουν σημαντικό οικονομικό κόστος για τις οικονομίες των ΗΠΑ και της Ευρώπης, καθώς και άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο, λένε οικονομολόγοι.

Απόδοση από το / Freepen.gr

1. Οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας βλάπτουν τους παγκόσμιους καταναλωτές και τα νοικοκυριά

Ο μεγαλύτερος και πιο άμεσος αντίκτυπος των κυρώσεων γίνεται αισθητός στους τομείς του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, όπου η Ρωσία είναι ένας από τους κορυφαίους εξαγωγείς. Οι τιμές της ενέργειας ανεβαίνουν τώρα με τον ταχύτερο ρυθμό των τελευταίων 50 ετών, ασκώντας πίεση στις επιχειρήσεις και στα οικονομικά των νοικοκυριών. Οι τιμές του πετρελαίου εκτινάχθηκαν στο υψηλότερο επίπεδό τους σε περισσότερο από μια δεκαετία, ξεπερνώντας τα 130 δολάρια το βαρέλι αυτή την εβδομάδα. Το κόστος χονδρικής του φυσικού αερίου βρίσκεται ήδη σε επίπεδα ρεκόρ, με τις τιμές στην Ευρώπη να έχουν ξεπεράσει τα 3.900 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα για πρώτη φορά στην ιστορία. Οι τιμές της βενζίνης είναι οι πιο ακριβές στην ιστορία των ΗΠΑ, με την τιμή για ένα γαλόνι κανονικής βενζίνης να φτάνει τα 4,17 δολάρια από την Τρίτη, σύμφωνα με στοιχεία της Αμερικανικής Ένωσης Αυτοκινήτων. Οι τιμές στις αντλίες στην Ευρώπη είναι ακόμη υψηλότερες. Έχουν σχεδόν διπλασιαστεί από τότε που επιβλήθηκαν κυρώσεις κατά της Ρωσίας σε περίπου 2 ευρώ το λίτρο (8,25 $/γαλόνι). Το ενεργειακό κόστος μπορεί σύντομα να ανέλθει σε δυσβάσταχτα επίπεδα παρά την απελευθέρωση στρατηγικών αποθεμάτων από ορισμένες χώρες, προειδοποιούν οι αναλυτές.

2. Η πλήρης ενεργειακή κρίση θα μπορούσε να οδηγήσει σε παγκόσμια ύφεση

Η διακοπή της ενεργειακής βιομηχανίας της Ρωσίας θα μπορούσε να έχει σοβαρές συνέπειες όχι μόνο για την Ευρώπη, αλλά και για τις ΗΠΑ και τον υπόλοιπο κόσμο. Η Ουάσιγκτον ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα απαγόρευση των ρωσικών υδρογονανθράκων, οδηγώντας τις τιμές του αργού σε υψηλά σχεδόν ρεκόρ. Η Ευρώπη είπε επίσης πως σχεδιάζει να μειώσει την κατανάλωση ρωσικού φυσικού αερίου φέτος καθώς προετοιμάζεται για μια πλήρη ρήξη με το μοναδικό της μεγαλύτερο προμηθευτή ενέργειας. Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι θα μπορούσε να μειώσει τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου εάν ο οικονομικός πόλεμος συνεχίσει να κλιμακώνεται. Μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να πυροδοτήσει μια άμεση πλήρη ενεργειακή κρίση, προειδοποιούν οι ειδικοί. Οι οικονομικές συνέπειες των σπειροειδών τιμών της ενέργειας είναι ήδη «πολύ σοβαρές», σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Οι αναλυτές σημειώνουν πως δεν υπάρχει περίπτωση οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη να αντικαταστήσουν πλήρως τις προμήθειες πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρωσίας μέσα στους επόμενους 12 μήνες ή να απορροφήσουν τις συνέπειες μιας περαιτέρω αύξησης των τιμών χωρίς να εισέλθουν σε ύφεση. Οι ευρωπαϊκές οικονομίες, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό ενεργειακό εφοδιασμό, κινδυνεύουν ιδιαίτερα να οδηγηθούν σε ύφεση, προειδοποιούν.

3. Απειλή πληθωρισμού

Τα τελευταία δύο χρόνια, οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν τυπώσει τεράστια χρηματικά ποσά για να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της οικονομικής επιβράδυνσης λόγω της πανδημίας Covid-19. Ο πληθωρισμός που προκύπτει, ιδιαίτερα σε δυτικές χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, εκτινάσσεται σε επίπεδα σχεδόν ρεκόρ. Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόταν η παγκόσμια οικονομία κατά τη διάρκεια της ανάκαμψης ήταν οι υψηλότερες τιμές της ενέργειας. Η αναστάτωση των παγκόσμιων αγορών ενέργειας και η επακόλουθη άνοδος των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου λόγω της οικονομικής πίεσης στη Ρωσία σημαίνει πως η τιμή για όλα τα καταναλωτικά αγαθά θα συνεχίσει να αυξάνεται στα ύψη.

4. Αυξάνονται οι παγκόσμιες τιμές των τροφίμων

Οι κυρώσεις κατά της Μόσχας θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν τις ήδη μειωμένες εξαγωγές τροφίμων και κρίσιμων αγροτικών αγαθών από τα παγκόσμια καλάθια ψωμιού της Ουκρανίας και της Ρωσίας. Οι δύο χώρες αντιπροσωπεύουν το 30% των παγκόσμιων εξαγωγών σιταριού. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι προμήθειες γεωργικών λιπασμάτων μπορεί επίσης να μειωθούν σε όλο τον κόσμο λόγω των κυρώσεων στη Ρωσία και τη Λευκορωσία, οι οποίες μαζί ελέγχουν περισσότερο από το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής ποτάσας, βασικό συστατικό των λιπασμάτων. Η Ρωσία ελέγχει επίσης το 14% της παραγωγής φυτικών τροφίμων με βάση το άζωτο, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία CFRA. Τελικά, ο αντίκτυπος θα είναι υψηλότερο κόστος τροφίμων σε όλο τον κόσμο, λένε οι ειδικοί.

5. Η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία αισθάνεται τον αντίκτυπο των κυρώσεων της Ρωσίας

Η απαγόρευση πτήσεων που επιβλήθηκε από περισσότερες από 30 χώρες σε ρωσικές αεροπορικές εταιρείες και η ανταπόκριση της Μόσχας έχει κυματιστικές επιπτώσεις στα παγκόσμια ταξίδια και στην αεροπορική βιομηχανία, η οποία έχει ήδη πληγεί από την πανδημία του κορωνοϊού. Κατασκευαστές, εκμισθωτές, ασφαλιστές και πάροχοι συντήρησης ρωσικών αερομεταφορέων όπως η Aeroflot και η S7 Airlines είναι μεταξύ εκείνων εκτός Ρωσίας που πλήττονται άμεσα από κυρώσεις. Οι αεροπορικές εταιρείες επί του παρόντος αναστατώνονται από τις υψηλότερες τιμές του πετρελαίου και τα μεγαλύτερα δρομολόγια που απαιτούνται για την παράκαμψη του ρωσικού εναέριου χώρου. Αυτοί οι παράγοντες αναμένεται να αυξήσουν περαιτέρω τις τιμές των εισιτηρίων και των αεροπορικών ναύλων. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Ένωση έδωσε προθεσμία στις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης έως τις 28 Μαρτίου για να ολοκληρώσουν τις τρέχουσες συμβάσεις μίσθωσης στη Ρωσία. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα δύσκολο έργο για τις ευρωπαϊκές εταιρείες που έχουν μισθώσει εκατοντάδες αεροπλάνα σε ρωσικές αεροπορικές εταιρείες και τώρα πρέπει να βρουν έναν τρόπο να τα πετάξουν εν μέσω των απαγορεύσεων του εναέριου χώρου και των σχεδίων της ρωσικής κυβέρνησης να εθνικοποιήσει τον στόλο για να διατηρήσει την εγχώρια χωρητικότητα. 

Ο τεράστιος αριθμός αεροπλάνων που πρέπει να τοποθετηθούν αλλού θα μπορούσε να μειώσει τις τιμές ενοικίασης παγκοσμίως, λένε οι αναλυτές. Επιπλέον, οι μεγάλοι δυτικοί κατασκευαστές αεροπλάνων, η Airbus και η Boeing, θα πληγούν από την απομόνωση της Ρωσίας. Όχι μόνο χάνουν μια τεράστια αγορά, αλλά η Ρωσία παρέχει κρίσιμα εξαρτήματα όπως το τιτάνιο για την παραγωγή των αεροσκαφών τους, τα οποία πλέον θα κοστίζουν περισσότερο για να κατασκευαστούν.

6. Οι τιμές για άλλα εμπορεύματα εκρήγνυνται


Η Ρωσία είναι ένας σημαντικός εξαγωγέας άλλων εμπορευμάτων που είναι κρίσιμα για την παγκόσμια οικονομία. Οι τιμές για αυτά έχουν επίσης αυξηθεί στα ύψη, φτάνοντας στα υψηλότερα επίπεδά τους εδώ και χρόνια και βλάπτοντας την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη. Η εκτίναξη των τιμών των μετάλλων έχει πλήξει σκληρά τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, καθώς οι ρωσικές προμήθειες κινδυνεύουν. Το αλουμίνιο και το παλλάδιο σημείωσαν και τα δύο υψηλά ρεκόρ τη Δευτέρα, ενώ την Τρίτη, το νικέλιο, το οποίο είναι επίσης απαραίτητο για τον ανοξείδωτο χάλυβα, ξεπέρασε το επίπεδο των 100.000 δολαρίων ανά τόνο για πρώτη φορά. Η τιμή του άνθρακα εκτινάχθηκε σε πρωτοφανή επίπεδα, ξεπερνώντας τα 400 δολάρια ανά τόνο αυτή την εβδομάδα, καθώς ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες προσπαθούν να απαγορεύσουν τις ρωσικές προμήθειες. Το κόστος των σπάνιων γαιών, το οποίο έχει αυξηθεί από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 εν μέσω ανησυχιών για αβεβαιότητα προσφοράς και ισχυρής ζήτησης, είναι επίσης σε άνοδο.

7. Η ρωσική απομόνωση βλάπτει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις

Η Ρωσία έχει στενούς οικονομικούς δεσμούς με ευρωπαϊκές χώρες, επομένως τυχόν εμπορικές και χρηματοοικονομικές κυρώσεις είναι πιθανό να βλάψουν και τις δύο πλευρές. Όμως η απώλεια της ρωσικής αγοράς, με πληθυσμό άνω των 144 εκατομμυρίων ανθρώπων, είναι τεράστιο πλήγμα για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Κατά τη διάρκεια του 2021, ο όγκος του εμπορίου μεταξύ της Ρωσίας και των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυξήθηκε κατά 42,7% σε ετήσια βάση σε πάνω από 247 δισεκατομμύρια ευρώ. Η Ρωσία ήταν ο πέμπτος μεγαλύτερος εταίρος για τις εξαγωγές αγαθών της ΕΕ (4,1 %) και ο τρίτος μεγαλύτερος εταίρος για τις εισαγωγές αγαθών της ΕΕ (7,5 %). Η ΕΕ έχει ήδη επιβάλει αρκετούς γύρους αυστηρών κυρώσεων κατά της Μόσχας, στοχεύοντας τον τραπεζικό και βιομηχανικό τομέα της χώρας, παγώνοντας τα συναλλαγματικά της αποθέματα και προκαλώντας μαζική έξοδο ξένων επιχειρήσεων από τη χώρα.

8. Ποιος θα υποφέρει περισσότερο από τις δυτικές κυρώσεις;

Οι αναλυτές τονίζουν πως οι ευρωπαϊκές χώρες και οι επιχειρήσεις θα επωμιστούν το τίμημα των δυτικών κυρώσεων, προσθέτοντας ότι εάν η Ρωσία επαναπροσανατολιστεί προς φιλικές χώρες όπως η Κίνα, «η Ευρώπη θα υποφέρει περισσότερο». Ο Λευκός Οίκος δήλωσε πρόσφατα πως το εμπόριο της Κίνας με τη Ρωσία δεν είναι αρκετό για να αντισταθμίσει τον αντίκτυπο των αμερικανικών και ευρωπαϊκών κυρώσεων στη Μόσχα. Ωστόσο, το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών ανθεί παρά τα γεγονότα στην Ουκρανία. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων που δόθηκαν στη δημοσιότητα τη Δευτέρα, ο εμπορικός τζίρος μεταξύ των δύο χωρών αυξήθηκε κατά σχεδόν 39% τους δύο πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ξεπερνώντας τα 26 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Μόσχα και το Πεκίνο έχουν έναν φιλόδοξο στόχο να ενισχύσουν τη διμερή οικονομική συνεργασία στα 200 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2024.

από freepen.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια