Ο ζεστός χειμώνας της Ευρώπης μπορεί να μην είναι τόσο καλά νέα για την ενέργεια

Ο τελευταίος μήνας ήταν μήνας γιορτής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ζήτηση φυσικού αερίου μειώνεται λόγω του ασυνήθιστα ζεστού καιρού. Ως αποτέλεσμα, οι τιμές πέφτουν και η κρίση, σύμφωνα με τους αναλυτές, φαίνεται να αποτρέπεται. Το πρόβλημα είναι πως ορισμένοι από αυτούς τους αναλυτές προσθέτουν τον προσδιορισμό "για τώρα". Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπερηφανευόταν για μείωση πάνω από 20 τοις εκατό στη ζήτηση στην κατανάλωση φυσικού αερίου στην ήπειρο κατά την περίοδο μεταξύ Αυγούστου και Νοεμβρίου του περασμένου έτους. Αυτό δεν ήταν μόνο αποτέλεσμα του ζεστού καιρού, αλλά και της συντονισμένης δράσης των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για να αποθαρρύνουν τη ζήτηση.

Irina Slav για το Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Στη συνέχεια, ο Δεκέμβριος αποδείχθηκε τόσο ζεστός όσο ο Οκτώβριος και η ζήτηση μειώθηκε φυσικά, όπως και οι τιμές. Κάποιοι άρχισαν να μιλούν για τέλος της κρίσης και του χειμώνα, παρόλο που το Δεκέμβριο, ο αστρονομικός χειμώνας μόλις ξεκινούσε.

Ο Ιανουάριος αποδεικνύεται ζεστός μέχρι στιγμής, προσθέτοντας ουσία στις προβλέψεις ότι η Ευρώπη είχε μεγάλη τύχη αυτόν τον χειμώνα και θα τον ολοκληρώσει με αρκετό μαξιλάρι αερίου σε περίπτωση που οι Ευρωπαίοι δεχθούν την επίσκεψη ενός ακόμη κρύου.

Στην πραγματικότητα, ο χειμώνας ήταν τόσο ήπιος που υπήρξε στην πραγματικότητα μια παράλογη αύξηση στην αποθήκευση φυσικού αερίου, σημείωσε ο John Kemp του Reuters σε πρόσφατη στήλη. Μόνο που σημείωσε και κάτι άλλο σε εκείνη τη στήλη. Ότι ο δεύτερος παράγοντας που οδήγησε σε αυτήν την παράλογη αύξηση ήταν η μείωση της κατανάλωσης βιομηχανικού αερίου. Και ο μόνος τρόπος με τον οποίο οι βιομηχανικοί καταναλωτές μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση είναι να συρρικνώσουν τις δραστηριότητές τους.

Αυτή είναι η σκοτεινή πλευρά της επιτυχίας που πολλά ΜΜΕ γιορτάζουν μαζί με τις Βρυξέλλες. Αυτοί οι εορτασμοί φαίνεται να αγνοούν το γεγονός ότι η μείωση κατά 20,1 τοις εκατό στην κατανάλωση φυσικού αερίου σε ολόκληρο το μπλοκ έγινε επίσης σε μεγάλο βαθμό δυνατή από τις υπέρογκες τιμές του φυσικού αερίου που επιβάρυναν την κατανάλωση όπως οι υπερβολικές τιμές επιβαρύνουν πάντα την κατανάλωση ενός εμπορεύματος.

Έπειτα, υπάρχει το γεγονός πως, παρόλο που οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν μειωθεί από τις κορυφές του περασμένου καλοκαιριού, δεν πλησιάζουν καθόλου εκεί που ήταν το 2019. Όπως σημείωσε το Politico σε πρόσφατο άρθρο σχετικά με τη ζήτηση και τις τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη, κοντά στα 70 ευρώ ανά μεγαβατώρα, οι ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς του φυσικού αερίου ήταν περίπου πενταπλάσιες από ό,τι ήταν το 2019.

Το πρόβλημα για το οποίο δε θέλουν να μιλήσουν οι Ευρωπαίοι πολιτικοί είναι πως όσο η ΕΕ βασίζεται στο LNG, αυτές οι τιμές δεν πρόκειται να μειωθούν πολύ για τον πολύ απλό λόγο ότι το LNG δε θα μπορούσε ποτέ να είναι τόσο φθηνό όσο το φυσικό αέριο του αγωγού.

Ο άλλος λόγος είναι ότι οι παραδόσεις ρωσικών αγωγών δεν επιστρέφουν σύντομα, ούτε κατά μήκος του Nord Stream 1, ούτως ή άλλως, και αυτό σημαίνει πως η ΕΕ θα συνεχίσει να βασίζεται στο LNG τόσο από επιλογή όσο και από ανάγκη για το παρατηρήσιμο μέλλον.

Βραχυπρόθεσμα, υπάρχουν κάποια καλά νέα για τους Ευρωπαίους. Καθώς οι τιμές χονδρικής στην αγορά TTF πέφτουν, τόσο θα πέφτουν οι τιμές λιανικής όταν καλύψουν τις τιμές χονδρικής - οι λιανικοί προμηθευτές ενέργειας αγοράζουν το αέριό τους στη χονδρική αγορά μήνες νωρίτερα - και ο χειμώνας μπορεί να συνεχιστεί ήπιος. Αλλά αυτό πιθανότατα θα σήμαινε επίσης ένα ξηρό, ζεστό καλοκαίρι. Και αυτό θα αύξανε τη ζήτηση ενέργειας για σκοπούς ψύξης.

Για να είμαστε δίκαιοι, η Ευρώπη στο σύνολό της είναι πολύ μικρότερος χρήστης της τεχνολογίας ψύξης από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό επειδή είναι, ως επί το πλείστον, ένα πιο κρύο μέρος. Αν αυτός ο ζεστός χειμώνας είναι κάποια ένδειξη για το φετινό καλοκαίρι, θα είναι πολύ ζεστό, ωθώντας τη ζήτηση υψηλότερα.

Αν και είναι απίθανο να υπερβεί την παραδοσιακή χειμερινή ζήτηση, αυτή η πιθανή νέα καλοκαιρινή ζήτηση ενέργειας θα μπορούσε να καταστήσει το έργο των ευρωπαϊκών χωρών που σπεύδουν να ξαναγεμίσουν την αποθήκη αερίου τους λίγο πιο δύσκολο, ακόμη και με αέριο που έχει αποθηκευτεί από την προηγούμενη περίοδο θέρμανσης.

Ο στόχος για την επόμενη περίοδο θέρμανσης θα είναι για άλλη μια φορά τα ποσοστά πλήρωσης 90 τοις εκατό για όλες τις δεξαμενές αποθήκευσης σε ολόκληρο το μπλοκ. Πέρυσι, υπήρχε άφθονο LNG - στην αντίστοιχη τιμή - με την ΕΕ να μετατρέπεται στο μεγαλύτερο εισαγωγέα LNG στον κόσμο στον κόσμο χάρη στην ξαφνική όρεξη για την αντικατάσταση του αερίου με υπερψύξη του ρωσικού αγωγού.

Ωστόσο, φέτος, σύμφωνα με αναλυτές, η Ευρώπη θα χρειαστεί να εισάγει ακόμη περισσότερο LNG για να εξασφαλίσει τον χειμερινό εφοδιασμό της, επειδή θα υπήρχε πολύ λιγότερο αέριο από τον ρωσικό αγωγό από ό,τι πέρυσι. Κάποιος μπορεί να ελπίζει για ακόμη ένα ζεστό χειμώνα, αλλά το να στηρίζεται κανείς σε ελπίδες δεν είναι μια σωστή στρατηγική ενεργειακής ασφάλειας.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας έχει ήδη προειδοποιήσει ότι η ΕΕ αντιμετωπίζει ένα κενό προσφοράς 30 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αερίου, ακόμη και με όλη την καταστροφή της ζήτησης και τις σκόπιμες περικοπές της ζήτησης. Και αυτό το κενό μπορεί να αποδειχθεί δύσκολο να καλυφθεί με την επιστροφή της όρεξης για LNG της Κίνας, καθώς η χώρα ανοίγει ξανά, ακόμη και με τις αμφιβολίες για την επιτυχία αυτής της επαναλειτουργίας να υπάρχουν ακόμα.

Μπορεί, λοιπόν, να αποδειχθεί πως είναι πολύ νωρίς για την Ευρωπαϊκή Ένωση να γιορτάσει το ζεστό χειμώνα, ειδικά από τη στιγμή που φαίνεται ότι ζεστός ή όχι, ο καιρός δεν έχει καμία θετική επίδραση στις εκπομπές της ΕΕ.

από freepen.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια